środa, 22 lutego 2017

Faworki

Złociste, delikatne, chrupiące i pyszne! Faworki, bo o nich mowa, doskonale sprawdzą się na świętowanie Tłustego Czwartku. Jeśli myślicie, że przygotowanie ich jest trudne i pracochłonne, to wyprowadzę Was z błędu. Przygotowanie ciasta zajmuje kilka minut, następnie trzeba spędzić około kwadransa na okładaniu ciasta wałkiem (dobry sposób na odreagowanie, jeśli mieliście stresujący dzień), wszystko to po to, aby wtłoczyć w ciasto jak najwięcej powietrza, dzięki czemu faworki po upieczenie będą idealnie kruche, z dużą ilością bąbelków. Tak przygotowane ciasto trzeba jeszcze cienko rozwałkować i powycinać ciastka, a następnie je usmażyć. Gwarantuję, że smak własnoręcznie zrobionych faworków, wynagrodzi Wam czas spędzony na ich przygotowaniu.

poniedziałek, 20 lutego 2017

Francuska zupa cebulowa

Zupa cebulowa to jedno z najbardziej znanych dań kuchni francuskiej i jednocześnie jedno z najpyszniejszych. To oczywiście subiektywna opinia, wynikająca z mojego zamiłowania do zup, które królują w mojej kuchni przez cały rok, a zimą jeszcze częściej. Trudno szukać drugiej zupy o tak ciekawym i intensywnym smaku. Są różne przepisy na jej przygotowanie i nie pierwszy raz pojawia się na blogu. Jeśli zdecydujecie się ją przygotować, koniecznie podlejcie ją sporą ilością białego wina i dodajcie kilka gałązek świeżego tymianku. Gwarantuję że będzie pyszna!

czwartek, 16 lutego 2017

Pączki hiszpańskie

Smażone krążki z parzonego ciasta, nazywane pączkami hiszpańskimi, gniazdkami lub wianuszkami, to jeden z przysmaków karnawałowych, idealnie nadający się na świętowanie Tłustego Czwartku. Do ich przygotowania potrzeba zaledwie kilku podstawowych składników, które zwykle znajdziemy w każdej kuchni, czyli mąki, masła i jajek. Przygotowuje się je szybko, bo nie wymagają wyrastania, tak jak klasyczne pączki z ciasta drożdżowego. Potrzeba jedynie nieco wprawy przy wyciskaniu odpowiedniego kształtu z rękawa cukierniczego, ale nie przejmowałabym się jeśli nie będą idealnie okrągłe. Ciasto na pączki hiszpańskie nie zawiera cukru, dlatego dekorujemy je po usmażeniu lukrem. Proponuję przygotować go z dodatkiem soku z cytryny.

piątek, 3 lutego 2017

Paprykarz jaglany (wegański)

Kasza jaglana doskonale sprawdza się zarówno w potrawach słodkich (jaglane Rafaello) jak i słonych. Otrzymuje się ją z łuskanego prosa i zalicza do najstarszych i najzdrowszych kasz. Warto włączyć ją do jadłospisu, właśnie ze względu na jej właściwości zdrowotne. Dostarcza dużą ilość łatwo przyswajalnego białka, jest bogata w witaminy z grupy B (B1, B2, B6), żelazo, miedź, krzem, witaminę E i lecytynę. Jest lekkostrawna i polecana osobom mającym problemy z chorobami układu pokarmowego. Nie zawiera glutenu. Ma właściwości antywirusowe, a na błony śluzowe działa wysuszająco, dlatego jest wskazana przy katarze i infekcjach wirusowych. Przywraca organizmowi równowagę kwasowo-zasadową i ma właściwości rozgrzewające. Dzięki zawartości krzemu ma zbawienny wpływ na naszą skórę, włosy i paznokcie oraz zapobiega odwapnianiu kości. Witamina E i lecytyna wspomagają pamięć i koncentrację.
Aby pozbyć się gorzkiego smaku, który wiele osób zniechęca do spożywania jaglanki, wystarczy namoczyć ją w wodzie przez godzinę lub dokładnie ją wypłukać przed gotowaniem. Wypłukaną i odsączoną kaszę wsypujemy do garnka z gotującą się wodą (proporcja wody do kaszy 2:1), gotujemy około 15 minut, po czym zdejmujemy z ognia i zostawiamy pod przykryciem od kilku minut do nawet godziny. Ugotowaną kaszę można wykorzystać na wiele sposobów, na przykład przygotować taki oto wegański paprykarz.