poniedziałek, 19 czerwca 2017

Zielone smoothie ARBUZ+POMARAŃCZA+SZPINAK

Owocowo-warzywne smoothies to dobry sposób na zagospodarowanie nadmiaru świeżych produktów, które o tej porze roku uśmiechają się do nas na straganach i w warzywniakach i zdarza się, że kupujemy ich nadmierne ilości. Za pomocą blendera wyczarujemy z nich pyszne i pożywne napoje. Proponuję zmiksować świeży szpinak z arbuzem i sokiem z pomarańczy, dorzucić łyżkę nasion chia i gotowe. Oczywiście do składników możecie dorzucić kilka truskawek, listki świeżej mięty itd. Puśćcie wodze fantazji i stwórzcie własną kombinację smakową, a potem podzielcie się swoimi pomysłami w komentarzach. Jestem bardzo ciekawa co dobrego zmiksujecie :)
 Składniki:
1 szklanka pokrojonego w kostkę arbuza
1 duża garść szpinaku baby
sok wyciśnięty z 1 pomarańczy
1 łyżka nasion chia + 1/2 szklanki wody
Przygotowanie:
Nasiona chia zalewamy wodą i odstawiamy na około 15 minut. Wszystkie składniki- arbuz, szpinak, sok z pomarańczy, namoczone nasiona chia- miksujemy blenderem do uzyskania gładkiego koktajlu. Jeśli będzie zbyt gęsty, dodajemy odrobinę wody. 


poniedziałek, 5 czerwca 2017

Placek drożdżowy z rabarbarem

Wszyscy którzy mnie znają wiedzą, że kuchnia to moje małe królestwo.  A ja czuję się królową tej mojej małej przestrzeni, kiedy w piekarniku piecze się ciasto lub chleb, a jego zapach błąka się po całym mieszkaniu. Najbardziej hipnotyzujący jest zapach ciasta drożdżowego. W zależności od pory roku i sezonowości smak ciasta dopełniają różne owoce lub jak w tym przypadku- rabarbar, który choć owocem nie jest, to jego delikatnie kwaśny smak idealnie komponuje się  z puszystą drożdżówką i chrupiącą kruszonką. Sezon na rabarbar nie trwa długo, zaczyna  się tuż przed sezonem "truskawkowym", kiedy na krzaczkach truskawek pojawiają się białe kwiatki i trwa do końca czerwca. Więcej rabarbarowych inspiracji znajdziecie tutaj.

czwartek, 1 czerwca 2017

Lody o smaku mango z malinami

Dzień Dziecka zobowiązuje. Z tej okazji przepis dedykowany przede wszystkim dzieciom, ale też ich mamom, bo to nam najbardziej zależy żeby smakołyki, którymi rozpieszczamy nasze pociechy, były pyszne, kolorowe, no i zdrowe oczywiście. Osobiście nie znam dziecka, które nie lubiłoby lodów. Te sklepowe, powiedzmy sobie szczerze, do zdrowych nie należą. Co innego przygotowane w domu, z ulubionych owoców, z jogurtem lub bez, w zależności jaki efekt chcemy otrzymać. Do domowej produkcji lodów możemy też zaangażować dzieci, może same skomponują swój ulubiony smak? 

czwartek, 25 maja 2017

Deser chia z truskawkami

Nasiona chia już jakiś czas temu zyskały rzesze fanów i cieszą się niesłabnącą popularnością, zwłaszcza wśród osób promujących zdrową żywność. Chia zaliczamy do tzw. produktów "superfoods", ze względu na liczne właściwości prozdrowotne. Można z  nich przygotować fit desery lub lekkie śniadaniowe puddingi. Lubię je też dodawać do koktajli czy smoothies. Na powitanie sezonu truskawkowego proponuję deser, którym możecie się zajadać bez wyrzutów sumienia.

czwartek, 18 maja 2017

Zupa z zielonych warzyw z pistacjami

Wiosna za oknem, to i w kuchni się zazieleniło. Zielone szparagi, koktajle, smoothies, sałatki i zupy. Jest w czym wybierać. Mimo pięknej pogody zdecydowałam się na zieloną zupę. Można przygotować ją w wersji wegetariańskiej, lub dodać do niej trochę mięsiwa. Warto pamiętać, że zielone warzywa uznawane są za najzdrowsze. Zawierają mnóstwo witamin, m.in. witaminę C, kwas foliowy, a także żelazo i magnez. Są także cennym źródłem błonnika, chlorofilu i przeciwutleniaczy. Najlepiej jeść je na surowo, bo wtedy zachowują wszystkie swoje wartościowe składniki, a gotowane potrawy warto wzbogacać świeżą zieleniną, ziołami lub kiełkami.

poniedziałek, 8 maja 2017

Zielony koktajl GRUSZKA+SZPINAK+AWOKADO+JAGODY GOJI

Koktajle lubię z kilku powodów, a niewątpliwą ich zaletą jest szybkość przygotowania, ciekawy smak oraz duża wartość odżywcza. Skład koktajlu powinien być dostosowany do aktualnych potrzeb naszego organizmu, ale nie powinno w nim zabraknąć owoców i warzyw. Idealnym rozwiązaniem jest połączenie słodkości owoców z wytrawnym smakiem warzyw. Wówczas koktajl ma przyjemny smak, bo są w nim owoce, a jednocześnie ma wyższą wartość odżywczą ze względu na obecność warzyw, które mają mniej cukrów prostych, za to kryją w sobie bogactwo składników mineralnych i pod tym względem biją owoce na głowę. Przygotowując koktajle warto sięgać po warzywa liściaste, które dzięki miękkiej strukturze łatwo zmiksować i uzyskać jednolitą konsystencję. Takim koktajlem można spokojnie zastąpić jeden posiłek w ciągu dnia. Ja polecam taki koktajl przed treningiem, bo nie czuję się po nim ociężale w czasie ćwiczeń, a dostarcza mi sporą porcję witamin, mikroelementów, błonnika, protein i daje kopa lepszego niż niejeden energetyk.

środa, 3 maja 2017

Paella z ośmiornicą i kurczakiem

Paella to niezaprzeczalna wizytówka kuchni hiszpańskiej. Za jej twórców uważa się ludność z regionu Walencji i podobno tam właśnie można zjeść najlepszą z najlepszych. Istnieje wiele sposobów jej przygotowania, podstawą każdego jest prażony, a potem wolno gotowany ryż, który tradycyjnie zabarwia się szafranem. W zależności od przepisu, do ryżu dodaje się owoce morza, ryby, mięso, kiełbasę chorizo, warzywa- wszystko to w różnych proporcjach i kombinacjach. W Walencji najlepszą paellę przygotowuje się na powietrzu, na płonącym drewnie pomarańczowym, w ten sposób naczynie nazywane paellerą, otoczone jest płomieniami, a potrawa wchłania aromat palącego się drewna. W domowych warunkach, bez specjalnej patelni i ogniska też jesteśmy w stanie przygotować dobrą paellę. Nie przejmujcie się jeśli nie macie ośmiornicy, można ją zastąpić krewetkami lub pominąć. Przepis na paelle to luźna formuła, w której mieszczą się różne produkty i ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia.