piątek, 29 maja 2015

Pikantny bakłażan z bulgurem i jogurtem

Bakłażan, oberżyna, gruszka miłości- to tylko niektóre z określeń fioletowego warzywa o sprężystej skórce i charakterystycznym w smaku miąższu. I choć wydaje nam się, że jest warzywem, to z botanicznego punktu widzenia to 100% owoc, a nawet więcej- jagoda.
Ojczyzną bakłażana są Indie. Dzięki Maurom, którzy przez Bliski Wschód zawędrowali do Hiszpanii, stał się także znany Europejczykom. Jednak początkowo bakłażan nie cieszył się dobrą reputacją. Posądzano go o powodowanie gorączki i epilepsji, a w północnej Europie nazywano go wręcz "szalonym jabłkiem", gdyż wierzono, że spożywanie bakłażanów powoduje szaleństwo. Z czasem jego los się odmienił i stał się ekskluzywnym smakołykiem na królewskich stołach państw śródziemnomorskich. Dzięki nim, a dokładnie dzięki Włochom, zaczęto uprawiać bakłażany na szerszą skalę. Do Polski bakłażan przywędrował w XV w., ale zaczęto go jeść dopiero w XIX w. Wcześniej używano go, podobnie jak pomidory, jako dekorację.
Bakłażany są bardzo popularne w kuchni blisko-wschodniej, podobnie jak bulgur, czyli ugotowane, a następnie wysuszone i zmielone ziarna pszenicy. Są to dwaj główni bohaterowie przygotowanego dania. Wyjątkowego smaku, aromatu i pikanterii nadaje tu chermoula- wyrazista północnoafrykańska marynata do ryb i warzyw. Bakłażan w chermouli z przepisu Yotama Ottolenghi i Samiego Tamimi polany zimnym jogurtem ze słodko-słoną sałatką z bulguru to wspaniała, zaskakująca w smaku wegetariańska uczta. Polecam!



środa, 27 maja 2015

Drożdżówki z rabarbarem

Rabarbar to bylina, której jadalną część stanowią łodygi, które mają kwaskowaty, orzeźwiający smak. W miarę dojrzewania zmieniają kolor z zielonego na czerwony, a bardziej dojrzałe łodygi tracą swoją cierpkość i stają się słodsze. Rabarbar można jeść na surowo, gotować, piec oraz przerabiać na przetwory. Rewelacyjnie sprawdza się w słodkich wypiekach.
Rabarbar pochodzi z Chin i w tradycyjnej chińskiej medycynie stosowany był jako środek przeczyszczający. Ponadto rabarbar ma właściwości odkażające, antybakteryjne i przeciwzapalne. Ma niski indeks glikemiczny, jest niskokaloryczny i zawiera dużo błonnika. Niestety, ze względu na zawartość kwasu szczawiowego hamuje on wchłanianie wapnia i żelaza.
Rabarbar na całym świecie uznawany jest za warzywo, ale wyjątek stanowią Stany Zjednoczone, gdzie zalicza się go do grupy owoców. Wszystko to za postanowieniem sądu w Nowym Jorku, który w 1947 roku uznał, że skoro produkuje się z niego konfitury- musi być owocem.
Rabarbar to warzywo sezonowe  i najsmaczniejszy jest między kwietniem a czerwcem. Ja rabarbar najbardziej lubię w połączeniu z drożdżowym ciastem z pachnącą cynamonem kruszonką. Sezon na rabarbar w pełni dlatego czas najwyższy na drożdżówki! Najlepsze wyjęte prosto z pieca, gdy są jeszcze ciepłe i pachnące. Myślę, że nic nie jest w stanie ich przebić! Polecam gorąco!

poniedziałek, 25 maja 2015

Pierogi z selera z nadzieniem grzybowo-orzechowym i musem marchewkowym z chipsami z jabłka

Przyszedł czas na to, żeby podzielić się z Wami przepisami na dania przygotowane podczas warsztatów w Centrum Kulinarnym w Chorzowie (relacja z warsztatów-klik).
Czy słyszeliście kiedyś o tym, że można przygotować pierogi bezglutenowe z selera? Ja muszę przyznać szczerze, że nie słyszałam. Co więcej, nie spodziewałam się, że jest to banalnie proste, a efekt zachwycający!
Całe danie skomponowane przez szefa Tomka Nowaka to prawdziwa petarda! Każdy element dania zaskakuje smakiem, różne tekstury połączone w całość robią niepowtarzalne wrażenia smakowe. Zachęcam Was gorąco do przygotowania tego dania w domu i oczywiście do skorzystania z oferty szkoleń w Centrum Kulinarnym w Chorzowie. Naprawdę warto!

sobota, 23 maja 2015

Relacja z warsztatów kulinarnych dla blogerek w Centrum Kulinarnym w Chorzowie

18 kwietnia 2015r.,  godz. 9:00, Centrum Kulinarne, Chorzów. Kamera, akcja! Wspaniała atmosfera, spotkanie pełnych pasji blogerek, które pod okiem i ze wsparciem Szefów Kuchni tworzyły prawdziwe cuda na talerzach. Przed Wami treściwa relacja z tego wydarzenia:)


Parę słów o Centrum Kulinarnym w Chorzowie
To pierwsze takie miejsce na Śląsku, gdzie pod okiem najlepszych polskich Szefów Kuchni i Ekspertów Kulinarnych prowadzone są szkolenia z zakresu wszystkich kuchni świata. Gwarantują niezapomniane wrażenia, co potwierdzam! To miejsce stworzone dla pasjonatów gotowania, zarówno amatorów jak i profesjonalistów. Wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt gastronomiczny, ze wszystkimi bajerami, które każdy pasjonat gotowania chciałby mieć w domu. Z ofertą szkoleniową Centrum Kulinarnego można zapoznać się na stronie: http://www.centrumkulinarne.com.pl/. Gorąco zachęcam, naprawdę warto!



Co robi się na takich warsztatach?
Na początku z zapartym tchem słuchałyśmy pełnego pasji eksperta Tomka Nowaka, który przekazał nam wiedzę tajemną (dla mnie z pogranicza nauki i magii) jak zamienić płyny w jadalny puder, piankę czy kawior i przedstawił nam, na czym polegają nowoczesne techniki gotowania. Wszystko to przy okazji omawiania poszczególnych pozycji menu, przygotowanego przez Szefa specjalnie na nasze warsztaty. W kuchni czekały już na nas składniki, z których wspólnie przygotowaliśmy prawdziwe pyszności. Nie zabrakło też wspólnego kosztowania tych wszystkich wspaniałości!

Kto zjawił się na warsztatach?
Karolina - Kuchnia Bezglutenowa Loli, Ania - Słodki Kompromis, Natalia - Raj Podniebienia, Alicja- Aleglodomorek, Natalia- Podróże Kulinarne, Agata- Domowo ze smakiem, Małgosia- Sczypta SmaQ, Magda- Kulinarny Świat Konczi i Szpileczki, Agnieszka- Agi Kuchnia Smaku.

Pracowałyśmy pod okiem i ze wsparciem Szefów: Tomka Nowaka, Piotra Jaworskiego i Dawida Domina.

 

Co gotowaliśmy?
Tematem szkolenia były "Nowoczesne techniki podawania potraw i aranżacji talerza" i przygotowaliśmy:

Przystawki:
  • Tatar z krewetek podany w rożkach waflowych z sorbetem cytrusowym
  • Carpaccio z kompresowanego łososia z truflowym pudrem i chrustem z rukoli
  • Ogródek z mini warzyw i młodych kwiatów na ziemi jadalnej okruszony wasabi
  • Sałatka z rostbefem i jajkiem sous-vide z chrupiącymi sałatami i sosem musztardowo-miodowym
Dania główne:
  • Polędwiczka wieprzowa owinięta w grillowany por i mus borowikowy z pralinką ziemniaczaną i świeżą botwinką
  • Kotleciki buraczane z tagiatelle warzywnym i kawiorem z blue curacao
  • Pierogi z selera z nadzieniem grzybowo-orzechowym i musem marchewkowym z chipsami z jabłka
  • Kalmary na makaronie z sepią z pianką cytrynową i konfitowane mini cebulki
  • Antrykot wołowy z ziemniaczanym gratin, grillowane warzywa, sos bernies
Desery:
  • Czekoladowy biszkopt z syfonu z lodami chałwowymi
  • Mus z mango oblany glasachem z watą cukrową
  • Grillowany ananas z melonem posypany crunchem czekoladowym z galaretką z czerwonego wina
























A co z tego będą mieli nasi czytelnicy?
Przepisy na obłędne dania, które można odtworzyć w zaciszu domowym. W duecie z Karoliną (nie pierwszy i z pewnością nie ostatni raz:) przygotowałam dania bezglutenowe: Carpaccio z łososia, Pierogi z selera oraz Mus z mango. Przepisy na te wspaniałości wkrótce pojawią się na blogu.

Napisy końcowe:
Bardzo dziękuję Organizatorom za możliwość wzięcia udziału w szkoleniu, bo doświadczenie i wrażenia kapitalne! Za świetną zabawę dziękuję wszystkim, którzy byli obecni i nie zawahali się użyć patelni, garnków, noży i fantazji aby oczarować smakiem. Mam nadzieję, że nasze wspólne gotowanie nie było tylko jednorazowym wydarzeniem i będziemy mieli jeszcze wiele okazji do spotkań przy garach i nie tylko! Do zobaczenia!


piątek, 22 maja 2015

Łosoś z rusztu z pikantną salsą i batatami

Ma piękne pomarańczowo-różowe mięso oraz mnogość witamin i minerałów niezbędnych dla naszego prawidłowego funkcjonowania. Łosoś, bo o nim mowa, jest jednym z najzdrowszych gatunków ryb. Zawiera duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3, które korzystnie wpływają na wzrok, pamięć, funkcjonowanie naczyń krwionośnych, serca, mózgu. Ryba ta jest również bogatym źródłem innych składników odżywczych, takich jak selen, jod, wapń oraz witaminy z grupy B, D i E. Specjaliści twierdzą, że spożywanie łososia wspomaga gospodarkę hormonalną i funkcjonowanie układu odpornościowego. Spożywanie go jest szczególnie wskazane w przypadku dzieci i osób starszych, a także osób przebywających na diecie. Z uwagi na wysoką przyswajalność białka łosoś stanowi idealne rozwiązanie dla osób dbających o linię oraz wszystkich, którzy cenią zdrowy tryb życia. Jedzmy więc łososia na zdrowie!

środa, 20 maja 2015

Tabbouleh z komosą ryżową

Tabbouleh to sałatka popularna w krajach arabskich, głównie w Libanie. Oryginalnie przygotowuje się ją z kaszy bulgur (przepis), spotykane są także wersje z wykorzystaniem kuskusu. Ja tym razem przygotowałam ją w wersji bezglutenowej, bulgur zastąpiłam komosą ryżową. Gorąco polecam jako dodatek do dań z grilla! Dodam jeszcze, że komosa ryżowa (inaczej quinoa lub proso peruwiańskie) jest skarbnicą witamin, minerałów, pierwiastków śladowych i doskonale uzupełnia ich niedobory. Nasiona komosy są źródłem białka bezglutenowego, dlatego mogą być bezpiecznie stosowane przez osoby chore na celiakię. Co ciekawe quinoa zawiera więcej wapnia niż mleko i najwięcej tłuszczów spośród wszystkich zbóż. Jest też doskonałym źródłem błonnika pokarmowego. Czyli pysznie i zdrowo!

poniedziałek, 18 maja 2015

Wiosenna zupa z białymi szparagami

Może Ameryki tą zupą nie odkryłam, ale chciałam się z Wami podzielić tym, co szczególnie wiosną lubię najbardziej. Proste, nieskomplikowane smaki. Uwielbiam wiosenne nowalijki, stragany uginające się od świeżych warzyw i ziół. Młode ziemniaki ugotowane w mundurkach, polane roztopionym masłem i posypane koperkiem, szparagi we wszystkich postaciach, botwinkę.... Długo mogłabym tak wymieniać. Pięknej wiosny Wam życzę!  

sobota, 16 maja 2015

Placuszki z twarogiem

Słynne amerykańskie pancakes wzbogaciłam o polski składnik- twaróg, co moim skromnym zdaniem wyszło im na dobre, nie tylko jeśli chodzi o smak, ale też wartości odżywcze. Mleko i przetwory mleczne są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, wysoko wartościowego białka i witamin z grupy B oraz witamin A i D- dlatego warto o nich pamiętać przygotowując posiłki, szczególnie dla dzieci. Małe, pulchne placuszki kochają dzieci i nie tylko. To idealne słodkie śniadanie lub podwieczorek. Do ciasta na placki nie dodałam cukru, słodkości dodadzą im dodatki. Tradycyjne amerykańskie pancakes je się z syropem klonowym, jednak równie dobrze smakują z miodem, dżemem, świeżymi owocami.

piątek, 15 maja 2015

Fasola gigantes

Gigantes plaki to tradycyjna grecka potrawa bazująca na lokalnej odmianie fasoli (fasolia gigantes), serwowana w tawernach w całej Grecji, uznawana za potrawę narodową. To klasyczne danie ma bardzo wiele lokalnych odmian, ale w gruncie rzeczy jest to grecki odpowiednik naszej fasolki po bretońsku, tylko w nieco zdrowszej wersji, bo bez mięsa. Gigantes znaczy "olbrzym", a plaki - "pieczony". Macie ochotę poczuć klimat greckiej tawerny? Przygotujcie fasolę, zaopatrzcie się w butelkę dobrego wina lub ouzo i oby pogoda dopisała.

poniedziałek, 11 maja 2015

Sernik czekoladowy z malinami

Kochani, prezentuję Wam dzisiaj rewelacyjny, rozpływający się w ustach,  obłędny, kremowy sernik czekoladowy! Zdecydowanie powoduje wzrost poziomu endorfin. O tym serniku myślałam już dawno, szukałam tylko pretekstu, a kiedy się znalazł, nie czekałam ani chwili na to, by go zrobić. Eksperyment udany w 100%. Polecam gorąco!

piątek, 8 maja 2015

Pulled pork

Pulled pork to długo marynowana, następnie długo pieczona w niskiej temperaturze, po upieczeniu rozszarpana widelcem na strzępy łopatka wieprzowa. Rozpływająca się w ustach i aromatyczna. Przygotowanie mięsa jest rozciągnięte w czasie, jednak naprawdę warto pokusić się o upieczenie mięsa tym sposobem. Dodam jeszcze, że najlepszym sposobem do serwowania pulled pork jest kanapka, której nie wyobrażam sobie bez własnoręcznie pieczonej, lekko słodkiej bułki hamburgerowej i oczywiście surówki colesław. Całość to absolutne mięsne szaleństwo, wspaniała uczta, pozostawiająca błogi uśmiech:)))

środa, 6 maja 2015

Tarta ze szparagami i kozim serem

Co roku w maju w mojej kuchni niepodzielnie królują szparagi! Uwielbiam je w każdej postaci. Tarta na spodzie z ciasta francuskiego z zielonymi szparagami, kozim serem i chrupiącym boczkiem to szybka i prosta, a zarazem wykwintna przekąska. Sezon na szparagi nie trwa długo, więc gorąco zachęcam Was do kulinarnych eksperymentów z nimi w roli głównej. 

poniedziałek, 4 maja 2015

Chleb żytni z kaszą gryczaną i orzechami włoskimi

Czy słyszeliście o chlebie z kaszą gryczaną? Taką normalną, ugotowaną, z torebki. Pomysł może wydawać się szalony, ale efekt stuprocentowo udany! Lekka gorycz kaszy i orzechów włoskich dobrze komponuje się ze specyficznym, również delikatnie gorzkawym aromatem razowej mąki. Amatorom pełnoziarnistych wypieków na pewno przypadnie do gustu. O tym, że pełnoziarnisty chleb z dodatkiem ciemnej kaszy i orzechów jest skarbnicą wartościowych składników odżywczych, nie muszę chyba wspominać? Przepis pochodzi z mojej ulubionej ostatnio książki Chleb domowa piekarnia Piotra Kucharskiego.