piątek, 29 kwietnia 2016

Solanka czyli Solianka (солянка)

To klasyczna zupa wywodząca się z kuchni rosyjskiej i ukraińskiej. I tak jak to z klasykami gatunku bywa, receptur na nią jest tyle, ile domów, w których się ją gotuje. Najprostsze mówią, aby po prostu wziąć wszystkie resztki mięs i wędlin z lodówki i ugotować je z pomidorami i kiszonymi ogórkami. Są też wersje tej zupy przygotowywane na wywarze rybnym lub grzybowym. Smak zupy wzbogaca się przez dodanie wody z kiszonych ogórków, plasterków cytryny, oliwek i kaparów. Słono-kwaśny smak zupy sprawia, że jest to prawdziwe lekarstwo na tzw. "syndrom dnia poprzedniego" popularnie zwanego kacem. Jeśli więc przytrafi się Wam przeszarżować z alkoholem ratunku szukajcie w kuchni, a dokładniej w soliance, która z pewnością postawi Was na nogi, w dosłownym tego słowa znaczeniu;) I tym miłym akcentem życzę Wam przyjemnego dłuuugiego weekendu!

środa, 27 kwietnia 2016

Bułki pszenne na podmłodzie

Aby uzyskać smak bułek z dzieciństwa, takich z chrupiącą skórką, puszystym wnętrzem potrzebna jest odrobina zachodu, bo są to bułki na podmłodzie (cóż to takiego- piszę poniżej). Coraz rzadziej można takie kupić, dlatego warto zadać sobie trochę trudu i przygotować je w domu.

poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Ravioli ze szpinakiem i ricottą

Piękna wiosna za oknem, a na talerzu ravioli z bardzo klasycznym nadzieniem z sera ricotta i szpinaku. Macie ochotę? Ja mam ochotę na spędzenie popołudnia w ogrodzie, będę sadzić zioła. Kiepski ze mnie ogrodnik (muszę się przyznać), moje rośliny w doniczkach muszą wykazać się sporą wolą życia, bo na mnie nie zawsze mogą liczyć. Lepiej radzą sobie zioła na grządkach. Zimę przetrwała szałwia, pojawiła się też mięta, tymianek, rozmaryn. Posadzę jeszcze curry i lubczyk do rosołu i będę obserwować jak rosną. W taką pogodę ostatnią rzeczą na jaką miałabym ochotę są zakupy. Lista zakupów, którą sobie wcześniej przygotowuję, zwykle zostaje w domu, a ja po powrocie ze sklepu orientuję się że nie kupiłam połowy produktów. Wyjściem z tej sytuacji są zakupy w sklepie internetowym. Nie muszę wychodzić z domu, listę zakupów mam przed nosem i nie muszę targać ciężkich siatek. Frisco oferuje swoje usługi nie tylko w dużych miastach, ale także wysyła zakupy kurierem do mniejszych miejscowości. Wystarczy wpisać na stronie kod pocztowy, aby dowiedzieć się czy poza podstawowymi produktami mogą dostarczyć nam świeże produkty lub wymagające szczególnych warunków transportu, takie jak mięso czy mrożonki. Po zrobionych zakupach nie pozostaje nam nic innego, tylko korzystać z uroków wiosny. Pięknej pogody Wam życzę!

piątek, 22 kwietnia 2016

Clafoutis z truskawkami

Clafoutis to francuski rustykalny deser, oryginalnie przygotowywany z czereśni zapiekanych pod warstwą ciasta. Z uwagi na jego popularność doczekał się wersji z innymi owocami. Do jego przygotowania sprawdzą się też wiśnie, maliny czy tak jak u mnie truskawki. Kokilki z owocami zapieczonymi pod warstwą ciasta wyjmujemy z piekarnika, obsypujemy cukrem pudrem i podajemy jeszcze ciepłe. Pyszny, niekomplikowany wypiek, który francuskie mamy i babcie przygotowywały dla swoich dzieci i wnucząt, gdy te prosiły o coś słodkiego. Wam z pewnością też zasmakuje. A w sezonie na czereśnie koniecznie wypróbujcie klasycznej wersji tego smakołyku.

środa, 20 kwietnia 2016

Dip z pieczonego buraka

Moi stali czytelnicy wiedzą, że mam słabość do pieczonych buraków. Bardzo je lubię. Po upieczeniu stają się słodkie i aromatyczne i szybko można z nich wyczarować prawdziwe pyszności. Jeśli szukacie pomysłu na ciekawą przekąskę na spotkanie z przyjaciółmi czy też wieczór przed telewizorem (wybierzcie sami;), polecam Wam ten dip. Można go podać ze świeżymi, chrupiącymi warzywami, pieczywem, nachosami czy krakersami ale także jako dodatek do grillowanych mięs.

poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Zupa krem z topinamburu z bobem

Topinambur to roślina do niedawna prawie zupełnie zapomniana, ale obecnie odkryta na nowo bije rekordy popularności wśród gastro-maniaków i nie tylko. Pochodzi z Ameryki Północnej, uprawiali go Indianie jeszcze w czasach prekolumbijskich. Europejczycy poznali go w czasach wielkich odkryć geograficznych. Ma niezwykłe właściwości zdrowotne. Polecany jest szczególnie osobom chorym na cukrzycę, można go też stosować w celu poprawienia przemiany materii, w profilaktyce cukrzycy, nowotworów, chorób serca oraz przy niewydolności nerek i arytmii serca. Ponadto wzmacnia układ odpornościowy i pomaga w stanach przewlekłego zmęczenia. Topinambur pachnie orzechami i ma lekko słodki, łagodny smak. I tak właśnie smakuje przygotowana z niego zupa. Aby ją trochę wzbogacić podałam ją z ugotowanym bobem, chipsami z topinamburu, skropioną olejem z pestek dyni, który ma także lekko orzechowy smak. Wszystko to razem świetnie się komponuje. Polecam gorąco tę kompozycję.

sobota, 16 kwietnia 2016

Chipsy z topinamburu

Topinambur, inaczej słonecznik bulwiasty, to roślina o bardzo ciekawym, lekko orzechowym smaku. Jeszcze do niedawna niedoceniany i prawie zupełnie zapomniany dziś wraca do łask. I dobrze, bo jest pyszny! Bulwy topinamburu można jeść na surowo, ugotowane, smażone lub pieczone. Urozmaici nie jedno danie i jeśli jeszcze go nie próbowaliście z pewnością Was zaskoczy. Pozytywnie, oczywiście! Można dodawać go do sałatek, zup lub przygotować z niego frytki albo pyszne chrupiące chipsy.

piątek, 15 kwietnia 2016

Batoniki musli

Idealna przekąska gdy dopada Was ochota na coś słodkiego. Batony zawierają zdrowe ziarna i bakalie. Ich skład można modyfikować w zależności od tego, co akurat znajdziecie w kuchennych szafkach. W moich batonikach znalazły się płatki owsiane i jaglane, rodzynki, słonecznik, pestki dyni, migdały i orzechy laskowe oraz lekkie i chrupiące ekspandowane ziarna gryki. 

środa, 13 kwietnia 2016

Zielone smoothie z jarmużem, bananem, siemieniem lnianym i imbirem

Zielone koktajle na bazie jarmużu, szpinaku, pietruszki czy z dodatkiem spiruliny to naturalny sposób na oczyszczenie organizmu z zalegających toksyn. Regularne picie zielonych koktajli pomaga w odchudzaniu, uzupełnia niedobory witamin i minerałów oraz dodaje energii. Swoje oczyszczające właściwości zawdzięczają chlorofilowi czyli zielonemu barwnikowi, który działa też przeciwzapalnie i regeneruje organizm. Porcja zdrowia w szklance. Do moich zielonych koktajli dodaję Zielony Mix Purasana, jest to połączenie chlorelli, spiruliny, młodej pszenicy i młodego jęczmienia. Ten zielony proszek jest naturalnie bogaty w kwas foliowy, selen, żelazo, jest też źródłem wielu witamin, minerałów i składników odżywczych, które są łatwo przyswajalne przez organizm. Nie będę Wam ściemniać że jest to najpyszniejszy koktajl jaki w życiu piłam. Bo nie jest, ale nie o walory smakowe, a zdrowotne tu chodzi. Ale nie ma też tragedii, da się go wypić bez wykrzywiania twarzy. Kto z Was podejmie wyzwanie i razem ze mną zacznie dzień od wypicia zielonego koktajlu?

poniedziałek, 11 kwietnia 2016

Pudding z nasion chia z musem z mango

Nasiona chia, o których wszędzie teraz głośno i które stały się poniekąd modne, to nasiona szałwii hiszpańskiej. Te małe ziarenka mają super moc, są bogate w witaminy, minerały, błonnik i białko, a do tego dodają energii, mocy i siły. Mają właściwości pęcznienia, absorbują płyny, w których są namoczone i oddają je stopniowo, nawilżając cały organizm od środka, a pęcznieją aż dziewięciokrotnie. W smaku neutralne, przyjmują smak płynu, w którym zostały namoczone. Chłonąc płyn zmieniają się w galaretkę, dlatego są idealne do przygotowania puddingu, ale można je też dodawać do koktajli, zagęszczą ich konsystencję.

piątek, 8 kwietnia 2016

Ciasteczka owsiano-jaglane

Dziś u mnie małe co nieco dla najmłodszych smakoszy, choć nie tylko, bo chrupiące ciasteczka znajdą z pewnością swoich amatorów także wśród dorosłych. Idealne do kubka zimnego mleka, albo jako przekąska do pojemnika z drugim śniadaniem do szkoły. Proste i szybkie w przygotowaniu, a do tego zdrowsze od tych ze sklepu. Przepis można dowolnie modyfikować dodając ulubione bakalie, dzięki czemu ich smak może być za każdym razem nieco inny. Można też eksperymentować z różnymi rodzajami mąki. Zaangażowanie dzieci do pomocy w ich przygotowaniu gwarantuje dobrą zabawę. Mój mały pomocnik wystąpił  także jako model w sesji zdjęciowej;)

środa, 6 kwietnia 2016

Zapiekanka "Gołąbek"

To danie to wariacja na temat gołąbków. Farsz mięsny z kaszą, podsmażoną cebulką, marchewką i pomidorami przełożony liśćmi  kapusty i zapieczony w piekarniku. Moja córka nazwała to danie "tortem kapuścianym" i miała rację, bo tak właśnie się prezentuje. To idealny sposób na przygotowanie gołąbków jeśli nie chcecie, nie lubicie lub po prostu nie wychodzi Wam zawijanie tradycyjnych gołąbków. Farsz można dowolnie modyfikować. Mięso możecie wymieszać z ryżem i podać zapiekankę z sosem pomidorowym. Ja jednak zachęcam Was do przygotowania gołąbków z kaszą, szczególnie jeśli jeszcze nie próbowaliście. Naprawdę warto!

poniedziałek, 4 kwietnia 2016

Sałatka z komosą ryżową i pieczonym bakłażanem

Pochodzi z Boliwii i nie bez powodu nazywana jest skarbem Inków i zaliczana do grupy produktów "superfoods". Komosa ryżowa (quinoa) jest najbogatszym źródłem białka wśród roślin zbożowych. Jego jakość jest porównywalna do kazeiny- białka mleka krowiego. Ma w sobie bogactwo aminokwasów i charakteryzuje się wysoką zawartością pierwiastków mineralnych takich jak żelazo, magnez, potas, cynk i wapń, co powoduje, że może być z powodzeniem stosowana jako podstawa diet oczyszczających i regenerujących organizm. Z ugotowanej komosy można przygotować pyszne sałatki, wystarczy wymieszać ją z ulubionymi warzywami, można też podawać ją na słodko, na przykład z prażonym jabłkiem, cynamonem  i rodzynkami. Jest lekkostrawna, bezglutenowa i bardzo smaczna.

piątek, 1 kwietnia 2016

Sałatka z kaczką, pieczonym burakiem i musem z awokado

Burak to wdzięczne i zdrowe warzywo, a po upieczeniu staje się słodki i aromatyczny. Wystarczy odrobina wyobraźni by wyczarować z niego pyszną zupędip czy sałatkę. Idealnie komponuje się z kaczką i delikatnym musem z awokado. Spróbujcie koniecznie!