środa, 30 marca 2016

Smoothie z jarmużem, jabłkiem i pomarańczą

Nadejście upragnionej wiosny to dobry czas na uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów, oczyszczenie organizmu z toksyn oraz powrót do dobrej formy. Pomocny w tym będzie tzw. "superfoods", czyli pokarm tak napakowany składnikami odżywczymi, antyoksydantami, chlorofilem, witaminami, minerałami, proteinami i enzymami, że poprawia stan i wydolność naszych organizmów niemalże z dnia na dzień. Chodzi o dostarczenie organizmowi posiłków, które go odżywią, zregenerują, poprawią jego odporność, dodadzą energii, a jednocześnie zostaną szybko i łatwo strawione. Nie chodzi przy tym o to, by radykalnie rezygnować z żywieniowych przyzwyczajeń i zacząć się odżywiać wyłącznie superfoods. Superdieta to dieta dobrze zbalansowana, w której super żywność zajmuje ważne, ale nie jedyne miejsce. Na początek dobrze jest włączyć przynajmniej jeden super posiłek do codziennego menu. Lista superfoods obejmuje kilkadziesiąt pozycji. Wśród nich są między innymi: komosa ryżowa, zielony jęczmień, chlorella i spirulina (będące składnikami alg), jarmuż, kiełki. Ale też produkty bardziej pospolite, takie jak jabłka, czosnek, szpinak, brokuły, kasza jaglana, natka pietruszki czy siemię lniane. Gdy pojawią się w waszej diecie, zrozumiecie sens powiedzenia, że nie wystarczy jeść, należy się odżywiać. Przesilenie wiosenne wpędziło mnie w infekcję, z którą zmagałam się prawie przez trzy tygodnie. Wiosenne osłabienie mam już na szczęście za sobą, a zielone koktajle z "superfoods"przywróciły mi energię i dobre samopoczucie. Dzielę się więc z Wami przepisem na koktajl, w którym znalazło się kilka składników z listy superfoods. Napijcie się ze mną na zdrowie i pięknej wiosny Wam życzę!

czwartek, 24 marca 2016

Babka z ajerkoniakiem

Polska Wielkanoc babą stoi, i nie ma co do tego wątpliwości. Drożdżowa, ucierana, piaskowa, parzona, gotowana, lukrowana albo w polewie. Każdy ma swoją ulubioną. Do grona moich ulubionych dołączyła właśnie ta z domowym ajerkoniakiem, który znalazł się w cieście oraz lukrze. Wszystkim zabieganym przed świętami życzę: wrzućcie na luz, nie biegajcie jak szaleni po sklepach, a jak nie zdążycie upiec baby czy mazurka, to kupcie ciastko w cukierni. I dajcie rozładować się smartfonowi, niech też odpocznie;) Wesołych, pogodnych, spokojnych i pysznych świąt!

środa, 23 marca 2016

Ekspresowy domowy majonez

Jeśli myślicie, że przygotowanie domowego majonezu to prawdziwe wyzwanie, to się z Wami nie zgodzę. Przygotowanie tego majonezu zajmuje najwyżej 2 minuty. Smakiem bije na głowę każdy ze sklepowej półki. Jest gęsty, gładki i kremowy. Idealny do sałatki  jarzynowej lub wielkanocnego jajka.

poniedziałek, 21 marca 2016

Babka jogurtowa

Babka to ciasto, które nie jest pracochłonne i zbyt skomplikowane w wykonaniu. Każdy bez trudu sobie z nią poradzi. Nie wyobrażam sobie wielkanocnego stołu bez baby oblanej czekoladą. Moja ulubiona to babka gotowana (przepis), która zawsze gościła na wielkanocnym stole w moim rodzinnym domu. Prezentowana poniżej babka jogurtowa też zasługuje na miejsce wśród wielkanocnych smakołyków. Nie jest za sucha, ale też nieprzesadnie wilgotna. Prosta i szybka, ze składników, które zazwyczaj są w każdej kuchni pod ręką.

piątek, 18 marca 2016

Ajerkoniak - domowy likier jajeczny

Domowy ajerkoniak to alkoholowy smakołyk, który każdy smakosz domowych trunków powinien mieć w swojej lodówce. Jest bardzo prosty w przygotowaniu i jeśli jeszcze nie próbowaliście zrobić go w domu, to może zbliżająca się Wielkanoc będzie dobrą ku temu okazją. Poza oczywistym przeznaczeniem, można go także wykorzystać jako polewę do lodów, do nasączenia biszkoptów do tiramisu czy przygotowania kremów do ciast. Z całą pewnością się nie zmarnuje;)


środa, 16 marca 2016

Naleśniki z bananem i czekoladą

Nie wiadomo dokładnie, gdzie po raz pierwszy zaczęto przyrządzać naleśniki. Prawdopodobnie miało to miejsce już w starożytności. Podaje się je i w Chinach i w Europie. Włosi twierdzą, że wynaleziono je we Florencji, skąd w XVI wieku Katarzyna Medycejska przywiozła je do Francji, gdy została żoną francuskiego króla. Nie znam osoby która nie lubiłaby naleśników. Jak przygotować idealne naleśniki? Ciasto powinno być płynne, aby dobrze rozprowadzało się na patelni i obowiązkowo powinno odpocząć po przygotowaniu. Ważne jest też aby smażyć je na dobrej patelni, którą należy porządnie rozgrzać zanim usmażymy pierwszego naleśnika. Dzięki tym prostym sztuczkom naleśniki wychodzą idealne. Dodatki są tu sprawą drugorzędną, każdy ma swoje ulubione: dżem, czekolada, twaróg lub świeże owoce.

poniedziałek, 14 marca 2016

Ciasto marchewkowe

Ciasto marchewkowe jest bardzo popularnym wypiekiem w krajach anglosaskich. Marchewka jako składnik wypieków była używana już w średniowieczu. Podczas pieczenia marchewka mięknie, nadając ciastu miękką i wilgotną konsystencję. Ciasto doskonale smakuje z dodatkiem przypraw korzennych (cynamonu, goździków, gałki muszkatołowej, kardamonu) oraz orzechów i suszonych owoców. Można je podawać posypane cukrem pudrem  (jest to mój ulubiony sposób), polane lukrem, czekoladą lub z kremem z serka mascarpone (przepis).

czwartek, 10 marca 2016

Pierogi ruskie ze szpinakiem

Sztuka kulinarna polega na poznawaniu tradycyjnych potraw i sposobów gotowania z różnych zakątków świata. Podążając logicznym tokiem myślenia, nazwa potrawy, poza składnikami z których została przygotowana, powinna mówić nam również nieco o swoim pochodzeniu. Ale w tym przypadku logika wielokrotnie nas zawiedzie, gdyż kuchnia, jak to sztuka rządzi się własnymi prawami, a nazwy które wskazują na pochodzenie potrawy z konkretnego państwa często z prawdą nie mają wiele wspólnego. I tak o śledziach po japońsku w kraju kwitnącej wiśni nikt pewnie nie słyszał, jak o fasolce po bretońsku w Bretanii, a pierogi ruskie w Rosji nazywane są "pierogami polskimi". A tradycyjne ruskie wzbogacone o szpinak czy dalej są ruskimi? Na to pytanie odpowiedzcie sobie sami. Smakują rewelacyjnie, a to najważniejsze.

wtorek, 8 marca 2016

Sałatka z soczewicą i fasolką szparagową

Soczewica to jedna z najzdrowszych roślin strączkowych. Znana i ceniona na Bliskim Wschodzie była już cztery tysiące lat temu. W starożytnej kuchni greckiej i rzymskiej uchodziła za potrawę ubogich. W Polsce niegdyś uprawiana jako roślina pastewna na długo została zapomniana. Dziś jest ulubienicą wegetarian, w których diecie z powodzeniem zastępuje mięso.
Jest skarbnicą wielu składników odżywczych,  źródłem dobrze przyswajalnego białka, które może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego, a także potasu, który obniża ciśnienie krwi oraz kwasu foliowego niezbędnego dla kobiet w ciąży. Ma mało kalorii, a sporo błonnika, który wypełnia żołądek, na długo zapewniając uczucie sytości, dzięki czemu zmniejsza apetyt na słodkie przekąski.
Łatwo ją przygotować, a na dodatek jest smaczna i pożywna. Do sałatek najlepiej sprawdza się soczewica zielona, której ziarna pokryte są cienką łupiną. Dzięki niej w trakcie gotowania zachowuje swój kształt, nie rozgotowuje się i jest sypka. Ma delikatny smak, można więc ją łączyć niemal ze wszystkim, a to daje nieograniczone możliwości komponowania pysznych i zdrowych przekąsek. Najprościej wymieszać ją z sezonowymi warzywami i mnóstwem ziół.

piątek, 4 marca 2016

Kenelbullar czyli szwedzkie bułeczki cynamonowe

Czy kryminały mogą być kulinarną inspiracją? Oczywiście! W powieściach Camilli Lackberg wszyscy bohaterowie bezwstydnie objadają się bułeczkami cynamonowymi. A mnie te kulinarne niuanse bardzo zapadają w pamięć. I sama nie wiem co lubię bardziej, szwedzkie kryminały czy te obłędnie pachnące cynamonem drożdżowe bułeczki? Przepis na nie, nie po raz pierwszy pojawia się na blogu. Wcześniej przygotowywałam je zwykle w formie ślimaków, a przepis znajdziecie tu. Tym razem zaplotłam je w fantazyjne supełki. Zostawiam więc Was z tym przepisem i wracam do lektury. Czas na weekendowy chillout!

środa, 2 marca 2016

Krem z batatów z masłem orzechowym

Zupa z batatów z masłem orzechowym może wydawać się połączeniem dość intrygującym. Bo kto dodaje masło orzechowe do zupy? Ja dodałam i eksperyment uważam za udany. Zupa ze słodkim batatem i masłem orzechowym domagała się aby użyć wyrazistych w smaku przypraw, stąd znalazły się w niej kumin, kolendra, pieprz kajeński, curry, świeży imbir oraz plasterki papryczki chili. Zupa doskonale rozgrzewa od środka i zapewnia uczucie sytości. Do tego, jak większość zup kremów, jest banalnie prosta i szybka w przygotowaniu.